Tuesday, May 6, 2014

Mengidam Tak Abis-Abis

Assalamualaikum...


Hye korang semua. Dah lewat mlm ni. Sambil golek2 duk baca2 bahan bacaan ni daku terpandang satu topic best la..hehe.


"Mengidam tanda kurang nutrisi".. ha gempak x tajuk nya..Opkos ler kita berlumba2 belek page berapa kan..So cmtu jugak lah daku pon..Belek punye belek..



Secara teori nya, kalo preggy momy ni kalo dok ngidam je BERKEMUNGKINAN beliau KURANG NUTRISI. Kenapa jdi cmtu??

Daku petik dari sumber Pa&Ma ni, dia tulis,
" Sebahagian wanita hamil akan mengalami suatu keadaan di mana mengidam sesuatu jenis makanan ketia dalam tempoh kehamilan yg dilalui. Keadaan ini berlaku adalah disebabkan oleh perubahan hormon di dalam tubuh masing-masing. "

Walau bagaiman pon, teori ini tiada bukti saintifik pon, sekadar pemerhatian je..HEHE. Ade jugak yg berpendapat, kalo si IBU dok ngidam makanan laut, BERKEMUNGKINAN si ANAK kurang KALSIUM & SODIUM. Bagi anda yg mungkin mengidam kekacang dan bijirin plak , MUNGKIN baby kurang MAGNESIUM dalam tubuh.

Itu hanya secara general lah. So uolls yg tgh menghitung hari nak masuk bape minggu ape sume..Ce pikir balik, agak2 cukup tak nutrisi utk kalian berdua.

Harus diingat TRIMESTER Iadalah sangat penting utk dijaga pemakanan dan perlu sangt berhati2 kerana ramai yg juga kecundang (misscarriage) gara-gara terlalu penat, lasak berkerja.

Selain menjaga pemakanan serta perlu rehat yg cukup, pengambilan makanan tambahan adalah sangat digalakkan oleh ibu2 yg baru melangkah ke TRIMESTER I.

Untuk apa ye kita amik supplement ni??


1. Untuk membina sistem imun yg optimum untuk melindungi ibu dan anak dari terkena penyakit2 yg berjangkit. Bila kita berjaya bina sistem pertahanan (imun) yg bagus, maka..tidak mudah penyakit2 berjangkit menyerang. Ha kan best tu.

2. Untuk memastikan anak kita cukup sifat dan sempurna tumbesaran nya. Kenapa?? Jika kita kurang nutrisi seperti contoh KALSIUM, si anak akan menyerap KALSIUM dari si ibu. Maka, si ibu akan terdedah kepada PENYAKIT TULANG REPUT dikemudian hari. - itu kes yg long term la.Kalo short term, ibu akan selalu cramp kaki, sakit sendi etc.
Xmau kan jdi cmtu??

3. Mengantikan tenaga dan kecergasan badan. Ibu2 yg baru melangkah ke TRIMESTER I kebiasaan nya akan mengalami mual, loya dan muntah2. Maka kadar pengambilan NUTRISI lengkap jugak hampir tiada dalam seharian mereka.
Dengan pengambilan SUPPLEMENT, ia membantu memberikan kecergasan kepada ibu dan nutrisi kepada anak.


Dan banyak lagi lah..hehe. bagi ibu2 yg amat memerlukan makanan tambahan yg NATURAL, HALAL dan ade sijil KKM boleh la dapatkan nya dari saya :)

Melalui SHAKLEE, kita dapat membekalkan nutiris lengkap seharian kepada ibu dan juga anak! Hebat kan..


Melalui set lengkap ini, InshaAllah kita dapat menyalurkan keperluan nutrisi seimbang kepada anak juga.


Sampai sini dulu yea kalian2. Hehe.Till meet again. Daaa
Assalamualaikum..

Pst~~~
kepada yg ingin dapatkan set ini, boleh la bermurah hati mencapai telefon masing2 lalu men "wasap" daku di talian sperti dibawah.

Kearah hidup yg lebih sihat, Ayuh!!!


NOR HADIJAH KUDIRAN 
ID : 1112236 
SMS/WA : +6013 361 2397 
PAGE : KEDAI VITAMIN CIK NUR 
EMAIL : nor_2118m@yahoo.com 
COD : SEKITAR JERANTUT PAHANG, & 
POS KE SELURUH MALAYSIA 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 **Product ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit

PST~~~Esok kite citer, supplement utk beri tenaga utk ibu loya2 plak yea. zassss


No comments:

Post a Comment