Saturday, September 20, 2014

Petua Umur Panjang

Assalamualaikum..


Hai semua, semalam dah hari Jumaat hari ni. Penghulu segala hari. Semoga hari ini lebih baik dari hari semalam. Dan seterusnya hari-hari mendatang labih baik dari hari-hari sebelum nya. Aminn.

sumber : google 

Sedar atau pun tidak, cuti sekolah dah nak habis. Sekejap je rasa nya. Maka si anak-anak yang dok khusyuk tgk tv, layan kartun, layan bola, layan movie atau apa-apalah dah boleh start warm up otak dengan buat kerja-kerja sekolah, Menarik nya, bagi sesetengah sekolah. Guru-guru diminta membuat 1 set homework yg merangkupi semua subject pelajaran. Ingat dulu masa sekolah, sekolah kami ada program ni, siap ade majlis penyerahan homework. masa tu nama dia cuti-cuti saujana. Hehe.Entah ada lagi ke tak yea.




Jangan malas-malas adik adik untuk belajar. Tuntutan agama tu. Dah nama nya pon pelajar, so kena lah belajar. Sebenarnya, waktu belajar ni lah moment paling best sekali. Kalau tak percaya boleh tanya lah mereka-mereka yang dah abis study tu. Mesti rindu zaman belajar kan?!


sumber : google 

Zaman belajar juga lebih sinonim dengan diet pemakanan yang boleh menguatkan daya ingatan. Maklumlah sebagai seorang pelajar  daya ingatan yang kuat amat membantu dalam mencapai keputusan yang cemerlang. Tidak kiralah dari usia berapa, asalkan namanya pelajar, seawal bayi dalam buaian pon dianggap pelajar. Hehe. hinggalah ke universiti. Ada saje pantang larang dalam pemakanan.

Macam yang biasa kita dengar orang-orang tua cakap, orang belajar ni tak bolh minum air yang ada semut, nanti pelupa.  Tak boleh makan. makanan yang masam-masam, kena banyak makan kismis, kurma dan kekacang. Apa pon cara nya, niatnya tetap 1 hanya untuk mendapatkan daya ingtatan yang kuat.

Meh saya kongsi kan beberapa petua untuk kekal cerdas otak ketika dalam kelas :

  1. Membawa dan minum air masak yang secukupnya. 
  2. Pastikan pelajar ni ambil makan sarapan setiap kali sebelom ke sekolah - bekalan tenaga supaya kekal aktif di dalam kelas. 
  3. Pastikan pelajar-pelajar ni solat subuh 2 rakaat- ketika sujud bahagian otak kita akan dapat bekalan oksigen. Secara saintifik nya, hanya dengan sujud sahaja bahagian itu dapat bekalan oksigen.
  4. Amalkan pemakanan yang memberi tenaga segera seperti kismis, kurma dan coklat.
  5. Amalkan pengambilan makanan tambahan yang boleh merangsang daya ingatan- MINYAK IKAN
sumber : google 


Pengambilan minyak ikan boleh membantu pelajar kerana ia mengandungi DHA dan EPA yang sangat penting untuk perkembangan otak dan kecerdasan otak. Ia membantu menjadikan pelajar lebih fokus di dlam kelas dan lebih mudah mengingati pelajaran.

Yang best nya salah satu product SHAKLEE yg terkenal adalah OMEGA GUARD. Product ini bukan sahaja ssuai untuk pelajar-pelajar malah sesuai juga untuk kedua orang tua-ibu ayah kita yang mahu mengekalkan keupaya minda mereka.

sumber : Shaklee 

Untuk lebih penerangan mengenai OMEGA GUARD ni anda boleh direct tanya saya melalui pm/ wasap di talian 013 3612397. 

info kesihatan : USIA 18% LEBIH PANJANG

> Dengan mengambil 2 jenis asid lemak omega-3 boleh merendahkan risiko kanser dan lain-lain penyakit kronik sekurang-kurangnya 18%. Kenyataan tersebut berdasarkan kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Epidemiology. Kajian dilakukan keatas  70,000 responden selama 5 tahun dengan memantau amalan diet dan  pengambilan supplement selain kadar kematian dan serangan pelbagai jenis penyakit. >



NOR HADIJAH KUDIRAN
 ID : 1112236
 SMS/WA : +6013 361 2397
 PAGE : KEDAI VITAMIN CIK NUR
 EMAIL : nor_2118m@yahoo.com
 COD : SEKITAR JERANTUT PAHANG, & POS KE SELURUH MALAYSIA




 **Product ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit

1 comment:

  1. selain students, ibu mengandung pon sesuai amil omega ni. Utk perkembangan otak janin..

    ReplyDelete