Friday, October 3, 2014

Subuh Berdiri

Assalamualaikum..

Alhamdulillah hari ni dikurniakan idea yang melimpah luah utk terus berkongsi cerita. Dari pengalaman mahu pon dari sudut teori.

Alhamdulillah terus bernafas,
Alhamdulillah buka mata pagi tdi suami masih disebelah,
Alhamdulillah tiada msj EMERGENCY dipagi dan dimlm hari,
Alhamdulillah utk segala kebaikan dan dugaan hari ni.
Alhamdulillah dapt solt subuh  berdiri,
Alhamdulillah dapt sedia kan breakfast utk kami berdua walauon hanya yg simple2 sahaja,
Alhamdulillah dapt hantar suami ke muka pintu,




Masih teringat perbualan aku dengan  Kak Tie ( No 6 dlm famly) dulu. Dia pernah cakap, kawan sewaktu usrah dulu pernah cerita dgn dia. 

"Nikmat solat subuh tu banyak sebenarnya. Antara nya adalah kita masih mampu berdiri."

Mase tu aku terpinga-pinga, mmg lah org solt berdiri. Yelah masa tu dalam kepala aku mmg set orang solt sume berdiri, mane ade orang solt dudk ke ape ke. Maklumlah waktu tu seingat aku, aku baru belasan tahun, masih belum jauh berjalan di atas muka bumi Allah ni. MAsih banyak yg aku jahil ttg agama ni. Actually sekarng pon.Hehe..Luas nya ilmu Allah ni, Allah saja yg tahu. 


Ok sambung. 

"Nikmat mcm mane tu?" Soal aku. 
"Cuba mu bayangkan, mu nk g kelas naik motor, tibe2 Allah tarik nikmat kaki yg Dia pinjamkan tu sekelip mata, dan asbab nya adalah mu accident ke, jatuh motor, orang langgar ape-ape lah."

Mau tak tersentak nya aku mase tuh, uih.. jgn lah mintak yang bukan-bukan. 

"Ni bukan pasal mintak yang bukan-bukan, ni pasal ketentuan nya, dan Allah berhak dan berkuasa nak menuntukan apa nasib kite hari tu." 

Lama jugak lah ake pikir-pikir. Yea sekarang aku paham dan sangat paham ape yang Kak Tie cakap tu. Nikmat bangun subuh tu nampak mcm xda ape,

Tapi cube kite fikir sejenak, 

Apakah kita bakal subuh lagi esok hari? 
Apakah kita bakal subuh bersama suami kita lagi?
Apakah itu adalah subuh terakhir kita berdiri?


Hidup ni, kita mmg kena set dalam kepala  Tiada apa yang kekal milik kita. Aku tahu, ramai akan respon mcm ni ->

" Mmg la xda yang kekal, apa lah dia ni.."

Betol tp dari segi mental nya adakah kite bersedia utk sebarang kemungkinn. Seperti contoh kematian insan paling kita sayang. 

Apakah kita boleh terima seredha-redha nya?
Adakah kita tak kan menitis kan air mata? 
Adakah kita menyempurnaan kan jenazah insan tersyg itu sesempurna nya?
Mampukah kita????

Teringat aku ada berita kematian di kampung. Masa tu aku tak ingat la cuti ape. Samaada cuti semester or break study week. 
Mak ajak aku ziarah orang meninggal kt kampung tu.
Sampai kami kt rumah tu, mmg dah ramai orang la. Aku bawak mak ke tepi sudut rumah tu dimana aku boleh nampak serba sikit process penyempurnaan jenazah. 
Mmg sengaja aku pilih situ, ikut hati ada lah takut2 sket.Haha.. Tapi ntah kenapa aku macm teringin nak tgk. 
Mase kitrg sampai tu, orang tgh siap2 nak mandikan jenazah. Aku pon lepas sedekah Al-Fatihah and baca Surah Yaasin pegi la terngendap-ngendap orang mndikan jenazah. Ada la 2 3 orang makcik yg handle. Tp dekt kepala jenzah ade sorg perempuan leh kata mcm budak jgak la dok hulur air dalam ceduk atau gayung kepada makcik2 tu. 
Terdetik la aku pun, siapa budak ni. 
Rupa-rupanya  'budak' ni td adalah anak bongsu jenazah. Ya Allah, tabah nya dia. 
Terus aku pegi duduk kt tepi mak aku semula. Terdiam sekejap aku, sambil memerhati keadaan sekeliling, otak aku ligat dok fikir,

"Mampukah aku jadi mcm 'budak' tadi???"

Arwah mak cik ni ada anak 3 orang. Sulung perempuan. tgh lelaki dan bongsu opkos perempuan. Yang lagi hiba nya, kalo tak silap aku 'budak' td tu bakal amik periksa besar tahun tu. Aku tak nampak pon dia nangis teresak-esak seperti mana kita biasa tgk dalam situasi or keadaan mcm ni. 

Allah, tabah nya kau dik. Akak kagum ngan kau. 
Semua anak arwah mmg tabah dan kuat.
Tahniah makcik berjaya didik anak sampai dapat terima berita dan hadapi dgn keadaan tabah. 

Al Fatihah utk Arwah makcik, rumah depan kubur. 

Sekian. 




NOR HADIJAH KUDIRAN
 ID : 1112236
 SMS/WA : +6013 361 2397
 PAGE : KEDAI VITAMIN CIK NUR
 EMAIL : nor_2118m@yahoo.com
 COD : SEKITAR JERANTUT PAHANG, & POS KE SELURUH MALAYSIA





 **Product ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit**

No comments:

Post a Comment